Šta je Dropshipping i kako početi? – Saveti za početnike, Zarada, Iskustva!

Dropshipping je jedan od najpopularnijih načina za pokretanje posla na Internetu. Ova oblast je u poslednjih par godina postala vrlo interesanta i sve veći broj ljudi pokušava da se oproba u ovoj vrsti biznisa.

Sve češće mi ljudi postavljaju pitanja: “Šta je Dropshipping?”, “Kako početi sa Dropshippingom?”, “Šta je Dropshipping zarada?”, “Da li je Dropshipping za početnike?” itd.

Kako na inostranom tržištu, tako i na domaćem možemo čuti da pojedini ljudi zarađuju pozamašne sume novca. Nekima je to već odavno osnovni vid prihoda, a većini predstavlja način dodatne zarade.

O čemu se zapravo radi i kako Dropshipping biznis model funkcioniše objasniću vam u daljem tekstu.

Šta je Dropshipping?

Dropshipping predstavlja oblik elektronske trgovine (e-commerce-a) u kojoj je prodavac posrednik između kupca i prozvođača proizvoda ili inicijalnog prodavca.

Vi kao prodavac ne skladištite robu u svom magacinu već se fokusirate na promovisanje proizvoda i prodaju, a roba se šalje direktno od proizvođača koji se bavi distribucijom i isporukom.

Prodavac određuje cenu po kojoj će proizvod prodavati krajnjim korisnicima, a proizvođač dobija dogovoreni iznos novca od prodaje.

Ovaj proces se naziva fulfillment kada prodavac prima porudžbine, obrađuje i prosleđuje ih ka krajnjem prodavcu ili proizvođaču. Najčešće vi kao prodavac nikada nećete videti uživo proizvode koje budete prodavali.

Dropshipping nije Affiliate marketing. Iako izgleda kao promovisanje i prodaja robe, ovaj način biznis model je drugačiji. Omogućava vam da razvijate svoj lični brend na globalnom nivou.

Kako početi Dropshipping?

Da bi počeli da se bavite ovom vrstom internet poslovanja, biće vam potrebno nekoliko stvari:

Online shop – internet prodavnica za Dropshipping!

Najpopularnije platforme preko kojih možete da otvorite internet prodavnicu su Shopify i WooCommerce.

Većina dropshipper-a, preko 90 % ima svoje shop-ove preko Shopify platforme. Njeno koršćenje se plaća 29 dolara mesečno, a kasnije se možete opredeliti i za veće i bolje pakete. Razlog zbog čega se više ljudi opredeljuje za nju je veliki broj plugin-ova namenjenih isključivo za Dropshipping koje možete instalirati i što nakon podešavanja prodavnice možete koristiti neku od njhovih besplatnih tema.

WooCommerce je alternativa koja se odnosi na WordPress sajt sa dodatkom za korišćenje shopa. Ova platforma jeste besplatna, ali zahteva od vas podešavanje prodavnice, održavanje sajta i mnogo više truda i vremena, tako da Shopify ispada isplativiji za korišćenje.

Izbor domena i imena za vaš online shop

Kada pravite online prodavnicu neophodno je da imate domen. Najbolje je da izaberete što kraći i interesantniji, a da izbor ima veze sa vašim shop-om.

Ime vašeg domena je vrlo važno, posebno ukoliko želite da gradite dugoročni brend. Preko raznih servisa, na primer AdriaHost, možete da obavite kupovinu domena po jeftinoj ceni.

Sistem naplate (Payment processor) – PayPal, Stripe, 2Checkout itd…

Pošto ste otvorili svoju internet prodavnicu, kupili domen, vreme je da razmislite o sistemu plaćanja. Kada neko naruči proizvod, određen iznos novca mora da bude uplaćen na neki račun.

Najkorišćeniji sistemi koje Shopify omogućava su PayPal, Stripe ili 2Checkout.

Odlično je ukoliko imate omogućeno plaćanje i preko PayPala i preko platnih kartica putem Stripe sistema na vašoj internet prodavnici. Na taj način kupci će imati veći izbor, a vi ćete imati veći broj realizovanih prodaja, odnosno broj konverzija.

Izbor poslovne ideje

Ovo je najbitnija stvar o kojoj treba da razmislite i koja će imati značajan uticaj na vaš uspeh pri pokretanju Dropshipping-a, potrebno je da odlučite šta ćete prodavati na vašem online shop-u. Vaša ciljna grupa će zavisiti od izbora proizvoda koje ćete prodavati, a izabrani proizvodi će uslovljavati način njihove promocije. Ovde trebate biti pažljivi pošto sigurni ne želite da krenete sa proizvodima koje prodaje već velika konkurencija, ali ni sa proizvodima za kojima je potražnja mala ili gotovo nepostojeća. Tematski shop- ovi koji su specijalizovani za određenu grupu proizvoda su najbolje rešenje. Kod izbora proizvoda vam mogu dosta pomoći društvene mreže poput Facebook-a i Instagram-a gde možete da istražiti koji proizvodi se već nude i za čime postoji tražnja, čak preko Facebook Audience Insights-a možete videti da li postoje stranice koje nude određene proizvode i kakav je potencijal. Instagram stranice su takođe dobar izvor za istraživanje, gde preko broja pratilaca koje imaju i targetirane grupe korisnika možete da se informišete o traženim proizvodima. Preko sajtova WatchCount, CJDropshipping, Google trends možete istražiti šta je popularno i izbor može biti poprilično širok, od nakita, igračaka, garderobe, opreme za kućne ljubimce i mnoštva drugih stvari.

Izbor pouzdanih proizvođača / prodavaca

Kada se bavite Dropshipping-om nemate kontrolu nad kvalitetom proizvoda i isporukom, cilj svih ljudi koji se bave ovim biznisom je da izbegnu loše dobavljače i da imaju što bolje uslove za dostavu prooizvoda. Vrlo je važno da se povežete da dobavljačima i proizvođačima koji nude što kvaliltetnije proizvode po dobrim cenama i da imaju razumne rokove isporuke. Kineske kompanije uglavnom su dugoročni saradnici ljudima koji se bave Dropsipping-om, tako da su AliExpress i eBay najveći i najpopularniji e-commerce sajtovi preko kojih dropshipper-i traže proizvode sa najboljim uslovima i potom prodaju na svojim shop-ovima.

Primer Dropshipping-a

Na praktičnom primeru ćemo objasniti kako funkcioniše model Dropshipping poslovanja. Uočili ste na primer da na internetu postoji velika grupa ljudi koja ima kućne ljubimce, a i u vašem komšiluku svaki drugi stan ima kucu ili macu. Čini vam se da ljudi nisu nikad više pridavali pažnju svojim ljubimcima kao danas, a čujete da se u vašem kraju otvorio i hotel za pse. Pretražili ste AliExpress i rešili da napravite online shop na Shopify gde ćete postavljati igračke, hranilice, garderobu i razne proizvode za negu kućnih ljubimaca. Odabrali ste nekih 30-40 proizvoda za početak i napunili vašu prodavnicu, koristili ste za to Oberlo platformu koja vam je u tome dosta pomogla. Nakon toga ste preuzeli fotografije na internetu i krenuli sa njihovim sređivanjem, potrudili ste se oko dizajna fotografija, boja, osvetljenja, a poručili ste i po jedan proizvod kako bi mogli naknadno sami da ih uživo uslikate i što bolje iskoristite u marketinške svrhe. Istražili ste na internetu kako se pišu kreativni sadržaji i pozivaju klijenti na akciju, naučili dosta korisnih stvari i sada vam opisu mogu biti autentični.

Krenuli ste da formirate cene i vidite da je povodac za pse na AliExpress-u 5$, a trošak poštarine 2$, vi ćete na svom online shop-u staviti prodajnu cenu od 15$ i staviti da su troškovi poštarine besplatni. Naravno gledaćete da zaradite minimalno duplo više u odnosu na nabavnu cenu, a u nekim slučajevima i tri puta. Krenuli ste sa kampanjama i oglašavanjem na društvenim mrežama i Google Analitika vam pokazuje da vam je online shop postao vrlo posećen, počinju da se realiziju i porudžbine.

Prodali ste recimo 100 povodaca u jednom danu i leže vam novac na PayPal račun, vi ste od toga zaradili po 8$ što je ukupno 800$ vaše prve zarade kao dropshipper-a. Preostalih 700$ prebacujete AliExpress-u isto preko PayPal-a, a preuzeti spisak podataka kupaca i porudžbina prosleđujete sa vašeg shop-a. AliExpress sve to pakuje u fine kesice i kreće odmah da šalje na naznačene adrese koje ste im poslali, kupcima stižu traženi proizvodi, vi ste ostvarili profit, a i AliExpress je zadovljan zaradom.

Marketing Dropshipping prodavnica

Markerting promocije su vrlo važne aktivnosti u Dropshipping-u, prvo možete početi pomoću kombinacije SEO-a pretraživanja po ključnim rečima i PPC-a plaćanja po broju ostvarenih klikova. Na početku su najpoželjnije aktivnosti Digitalnog marketinga one koje privlače kupce na organski način pošto početnicima plaćanje marketing oglašavanja nije uvek dostupno.

Ipak ako se odlučite za kampanje preko plaćenih reklama na Facebook-u, influensera na Instagramu, Newsletter-a preko email-a, youtubera na Youtube-u možete brže da podignete svoje online prodavnice.

Kako ove kampanje funkcionišu u Dropshipping-u:

Facebook oglašavanje

Potrebna vam je Facebook stranica na kojoj možete postavljati fotografije i video materijale sa proizvodima koje se obradili, zato je dobro da poručite za sebe proizvode koje prodajete na shop-u kako bi što bolje mogli da ih reklamirate. Počinjete da radite na broju pratilaca sa malim budžetom za oglašavanje, koristitie opcije targetiranja kako bi došli do ciljane publike i kampanje prvo radite za jedan konkretan proizvod. Na Shopify-u možete intalirati Facebook piksel koji sve meri, od dodavanja u korpu do obavljanja kupovine. Psihologija ciljne grupe je vrlo bitna i način kako joj se obraćate i pozivate na akciju. Plaćeni oglasi mogu se na Facebook-u podešavati i prikazivati isključivo u određeno vreme, u popodnevnim i večernjim satima veća je verovatnoća da će neko pregledati oglas nego dok je prepodne zatrpan svakodnevnim poslom. Nemojte da očajavate i odustanete ukoliko budete na gubitku kada počnete sa plaćenim oglašavanjem, vremenom će targetiranje ići u vašu korist.

Instagram influenseri

Odličan način da monetizujete vaše ulaganje je preko Instagram influensere, istražujte i pokušajte da nađete osobu na Instagram-u koja bi mogla dobro da reklamira vaše proizvode. Ukoliko neki verni obožavalac, a ima ih dosta, vidi svog poznatog influensera sa vašim proizvodom veća je šansa da ga poruči nego kada vidi reklamu na Facebook-u sa njegovom slikom. Na primer, zapazili ste osobu koja ima veliki broj pratilaca i koja voli kućne ljubimce, možete se dogovoriti i poslati joj za početak par vaših proizvoda koje će pomenuti u nekim od svojih objava. Ona će okačiti sliku svog psa sa vašim povodcem, napisati par lepih reči o zadovoljstvu kvaliteta i zatim svoje pratioce uputiti ka vašem shop-u putem linka u opisu. Ukoliko vam ovakve osobe traže pozamašnu sumu novca vidite da li postoje manje poznati influenseri sa manjim brojem pratilaca koji čak znaju i da besplatno promovišu određene proizvode, svakako ponudu za plaćenu objavu možete uputiti većem broju ljudi i videti šta vam se najviše isplati.

E-mail marketing

Mnogi ljudi koji rade preko interneta zasnivaju svoju prodaju na E-mail marketingu tako što skreću pažnju Newletter-ima na proizvode koje nude na online prodavnicama. E-mail-ovi mogu biti jako kreativni i svojim sadržajem pozivati čitaoce na akciju, na ovakav način dropshipper-i grade odnos sa klijentima i pospešuju prodaju. U današnje vreme svi imamo email na telefonu i velika je verovatnoća da ćemo otvoriti sanduče čim nam zasvetli mobilni uređaj.

Youtube marketing

Sigurno ste zapazili da je u poslednje vreme sve veći broj Youtube kanala., youtuberi su postali popularni i imaju milionske brojeve pregleda. Ukoliko smatrate da vi niste dovljno kreativni i interesantni da stanete ispred kamere i promovišete proizvode sa shop-u, možete angažovati nekoga ko već ima iskustva u prezentovanju. Reklamiranje na Youtube-u se na sličan način obavlja kao na Instagram-u, sa tim što youtuber može postaviti link ka vašem shop-u ispod videa koji objavi.

Svakako da postoje proizvodi koje treba da izbegavate i ne reklamirate preko online prodavnica. Marketing koliko god da je dobar za promociju ne može vam pomoći kod određenih kategorija proizvoda, budući da vi nemate proizvode fizički i ne možete da vršite reklamacije, najbolje je da ne ulažete novac u promovisanje njih.

Tehnologija spada u te grupe prozoda. Vi ne možete da znate kakvog su kvaliteta određeni proizvodi koji se poručuju preko AliExpress-a i ne možete da garantujete za ispravnost određene tehnologije, tako da je pametnije da ih zaobiđete u prodaji.
Kozmetika za negu lica i tela. Ovo je ipak rizična grupa proizvoda i ne znate koja ispitivanja i odobrenja je prošla. Sve što se nanosi ili unosi u telo treba da bude sigurno i potvrđeno određenom deklaracijom i sertifikatima, a poručivanje lične kozmetike od strane Kineza složićete se da nije najbezbednije.

Koji oblici Dropshipping prodavnica postoje?

Postoji nekoliko vrsta niša Dropshipping prodavnica i od njihovog oblika zavisi kako će se dalje realizovati trgovina, skladno vašim interesovanjima odlučićete koji tip želite da pokrenete.

Kako može izgledati i funkcionisati Dropshipping prodavnica:

General Store (Prodavnica sa raznovrsnim proizvodima)

U ovom tipu online prodavnice možete prodavati proizvode različitih grupa kako kažu sve što vam padne na pamet, dosta početnika krene na ovaj način sa poslom, pa kasnije sužavaju izbor proizvoda u odnosu na to šta se najbolje prodaje. Ovaj model omogućava da testirate različite grupe kupaca, ali i iziskuje dosta novca za ulaganje, na neki način sam shop može da vam ima izgled Amazon-a ili AliExpress-a što može biti dosta konfuzno za kupce kad krenu da pretražuju šta žele da poruče.

Niche Store (Specijalizovana prodavnica)

Pokretanje ovakve vrste online prodavnice bi značilo da morate da se specijalizujete usko za jednu oblast i samo iz nje da nudite proizvode na svom shop-u. Internet prodavnica za kućne ljubimce koju smo opisali je primer za ovakav oblik Dropshipping prodavnice. Kod ovog oblika uvek znate koja vam je ciljna grupa i koga treba da tergetirate preko marketinških kampanja, jednostavnija je za sticanje poverenja i klijenti ukoliko su zadovoljni kvalitetom proizvoda verovatno će se opet vratiti na vaš shop. Vrlo je bitno prepoznati i izabrati grupu proizvoda koju ćete prodavati preko shop-a, a još korisnije ako možete da se specijalizujete na par proizvoda, tržište po Dropshipping modelu nikada nije dovoljno usko, jer vam je tržište ceo svet.

One Product Store (Prodavnica sa jednim proizvodom)

Ovakav oblik online prodavnice podrazumeva prodaju samo jednog proizvoda. Ovaj model je najređi iz razloga što je teško da imate ciljnu grupu i veliku potražnju za jednim proizvodom, pogotovo ukoliko tek počinjete da se bavite Dropshipping-om. Možete probati sa ovakvim modelom, ali dugoročno je vrlo moguće da nećete imati uspeha bez izgradnje brenda i velikih ulaganja. Online prodavnice ovog tipa mogu opstati kod dropshipper-a koji se dugo u ovoj oblasti i koji su stekli uticaj i poverenje sa tim jednim proizvodom kod vernih klijenata.

Hybrid Store

Pokretanje ovakve vrste online prodavnice bi podrazumevalo kombinaciju Niche Store i General Store. Odnosi se na shop koji ima proizvode šire grupe, na primer proizvode za kuću, ali u okviru nje ima uže niše poput proizvoda za kupatilo, dnevnu sobu, spavaću sobu. Ovakvi oblici online prodavnice su dobri ukoliko ne znate još uvek koji proizvode se najbolje prodaju i istražujete tržište, a sa druge strane znate koju ciljnu grupu možete da targetirate preko marketinških aktivnosti. Prednost vam je široka lepeza dostupnih proizvoda i što niste ograničili izbor potencijalnih kupaca, a opet ste ostali fokusirani na određenu grupu proizvoda.

Koji oblici e-commerce-a još postoje ?

Pored Dropshipping-a koji smo objasnili postoji i sličan način internet poslovanja koji se odnosi na Print on Demand (POD), ovaj oblik e-commerce-a podrazumeva prodaju personalizovanih proizvoda, ali proizvoda koje vi ne proizvodite. Vaš posao podrazumeva dizajn određenih proizvoda dok nema potreba da brinete oko materijala, štampe i isporuke.

Postoje sajtovi poput Printful-a, Redbubble-a, Printify-a koji mogu da štampaju vaš osmišljeni dizajn na različitim proizvodima, gotovo svaku stvar koju vidite na eBay- u ili AliExpress-u možete prodavati sa vašim motivom ili ilustracijom. Slično kao kod Dropshipping-a i kod ovog oblika e-commerce-a možete otvoriti online prodavnicu, ubaciti fotografije, dodati opise proizvoda i promovisati proizvode preko marketinških kanala, primljene narudžbine prosleđujete proizvođaču koji se bavi štampom i ubacivanjem dizajna, nakon čega on proizvode isporučuje krajnjim kupcima. Proizvodi koji se najčešće plasiraju i prodaju na ovakav način su duksevi, majice, šolje, maske za telefon, zaštitne maske za lice i mnogi drugi.

Prednost ovakvog modela internet poslovanje je da nisu potrebna velika ulaganja i da ne nosi veliki rizik, najbitnije je da ste kreativni i da umete da se istaknete sa dobrim ilustracijama.

Fulfillment by Amazon je još jedan oblik e-commerce poslovanja koji vam nudi mogućnost da svoje proizvode prodajete preko Amazona, a da niste zaduženi za njihovo skladištenje. Ovakav način prodaje vam omogućava da dođete do velikog broja kupaca na inostranom tržištu, vaša obaveza je da porudžbinu koju ste dobili prosledite Amazonu, a sama kompanija se bavi isporukom i povratom pošiljaka, kao i refundranjem sredstava. Prednosti poslovanja na ovaj način su jednostavna logistika i manji troškovi pošiljaka, ali sa druge strane potrebno je da plaćate troškove za skladištenje robe i naknade za pružanje usluga koje vam omogućavaju.

Prednosti i nedostaci Dropshipping-a?

Ukoliko ste rešili da pokrenete Dropshipping biznis i otvorite svoju online prodavnicu, sumiraćemo prednosti ovakvog načina poslovanja.

Koje su glavne prednosti Dropshipping-a:

Mala početna ulaganja. S obzirom da nemate proizvode fizički i niste zaduženi za njihovo skladištenje, izbegavate tradicionalne troškove zakupa lokala, opreme i logistike. Vaša ulaganja se odnose na kupovinu domena, plaćanje platforme na kojoj imate shop i na troškove marketinških aktivnosti koje budete koristili u svrhe promovisanja proizvoda.

Nizak rizik. Za razliku od klasične trgovine vi nemate zalihe proizvoda koje mogu da propadnu, tako da nemate pritisak da morate što pre robu da prodate. Ukoliko imate online prodavnicu vaše je da prosledite porudžbinu proizvođaču onda kada želite da realizujete prodaju.

Diverzifikacija proizvoda. Vi birate skladno vašim interesovanjima i tražnji na tržištu šta želite da prodajte preko shop-a, imate mogućnost da izgradite svoj brend, a ponuda dostupnih proizvoda vam je jako velika. Bitno je da pronađete kvalitetne , zanimljive i korisne proizvode za vaše kupce, trendovi se iz dana u dan menjaju i uvek možete pronaći neki proizvod koji nije još uvek zastupljen.

Globalno tržište. Velika prednost je što niste vezani za domaće tržište, ukoliko se obraćate stranoj publici imate mogućnost da realizujete znatno veće prihode, vaš shop može da bude dostupan kupcima širom sveta, tako da limiti ne postoje.

Fleksibilno radno vreme. U današnje vreme velika je prednost da sa ovim modelom poslovanja niste vezani za kancelariju i fiksno radno vreme. Kako se kaže sam ste svoj gazda i odlučujete gde ćete i koliko raditi, naravno ukoliko više vremena posvetite svom biznisu bolje rezultate ćete imati. Jedino šta vam je potrebno za svakodnevan rad je stabilna internet konekcija i laptop.

Sa druge strane Dropshipping ima i nedostatke, najbitniji su:

Isporuka proizvoda. Kao prodavac vi ne možete uticati na isporuku proizvoda koje ste prodali preko vašeg shopa, za to je zadužen proizvođač. Ukoliko dođe do greške prilikom isporuke i pakovanja, vi ste zaduženi za probleme koji se mogu pojaviti kod krajnjeg kupca kao i za povrate novca do kojih može doći.

Konkurencija. Razvoj internet poslovanja je omogućio da je veliki broj ljudi upućen u Dropshipping i potrebno je mnogo više truda i zalaganja da se istaknete među konkurencijom. Pored toga porasla je i popularnost AliExpress-a i dosta kupaca ide direktno na njihov sajt, upoređuje cene i poručuje proizvode, to uslovljava dropshipper-e da smanjuju cene i samim tim ostvaruju znatno nižu maržu profita.

Konstantno učenje. Tržište se konstantno menja i potrebno je dosta vremena uložiti u izučavanje ove oblasti, neophodno je izuzetno poznavanje gotovo svih oblasti Digitalnog marketinga, društvenih mreža, trendova i psihologije kupaca. Nužno je stalno usavršavanje i trud kako bi bili što bolji.

Pa da dođemo do zaključka

Dropshipping je svakako među najpopularnijm načinama zarade novca preko interneta u današnje vreme i ima veliki potencijal na globalnom tržištu koji svako može da iskoristi. Ukoliko želite da se oprobate, imate volju i interesovanje da se bavite ovom interesantnom oblašću počnite već danas da ulažete svoje vreme u istraživanje tržišta i prozvode koje možete ponuditi širom sveta.

Leave a Comment