Content marketing – Ubedljivo najefikasniji marketing na svetu!

Content marketing je jedna od najefikasnijih oblasti digitalnog marketinga i sve više dobija na popularnosti.

Veliki broj ljudi počinje da radi content marketing i vidi prednosti koje on može da im donese. Efikasnost u poslovanju preko web sajtova, blogova i na društvenim mrežama je višestruka od ove brzorastuće marketing strategije.

Za razliku od klasičnog tradicionalnog marketinga koji se uglavnom svodi na reklamiranje i direktan poziv na akciju / prodaju, preko content marketinga se na drugačiji način dolazi do potencijalnih klijenata.

Reklame, flajeri i bilbordi nisu više ljudima toliko interesantni da ih motivišu na kupovinu proizvoda. Previše ih je, ljudi su se zasitili toga i svi su više oguglali na reklame. Na svakom koraku iskaču neke reklamne poruke i ljudi su prestali da obraćaju pažnju na to.

Iz tog razloga, u poslednjih 10 godina se ukazala potreba za novom vrstom marketinga koji stavlja u fokus potrebe potencijalnih klupaca.

Šta je Content marketing?

Content Marketing je strateški marketinški pristup koji ima fokus na kreiranje i distribuciju relevantnog i kvalitetnog sadržaja kako bi privukao, inspirisao i anagažovao korisnike i kupce u cilju profitabilne akcije. Njegov cilj je da reklamira vašu poslovnu ili privatnu stranicu preko besplatnog deljenja i objavljivanja atraktivnih sadržaja punih korisnim informacijama.

Content Marketing ili Marketing sadržaj se odnosi na sve ono što objavljujemo na digitalnim medijima, web sajtu ili na društvenim mrežama i može biti u formi teksta, fotografije, grafičkog rešenja, videa ili kombinacije navedenog. Što znači da se Content Marketing ne odnosi isključivo na pisanje blogova kako većina ljudi misli, već podrazumeva promovisanje sadržaja kroz različite kanale komunikacije.

Content (sadržaj) u bilo kom obliku je srž onoga što radimo kao Content marketar. Preko njega komuniciramo sa našim klijentima, čitaocima, kupcima, publikom i ono što im prenosimo, bez obzira na formu koju koristimo u te svrhe je sadržaj. Dok je Content marketing način korišćenja tih oblika sadržaja u ispunjavanju poslovnog cilja.

Izbor niše

Pre nego što se odlučite u kojoj formi želite da plasirate sadržaj, potrebno je da istražite nišu / temu o kojoj žeite da pružate informacije. Analiza tržišta i pronalazak profitabilne niše su za bilo koji posao ključ uspeha, ukoliko odaberete temu u kojoj nema puno proizvoda i usluga za promociju, kao ni potencijalnih kupaca koji su zainteresovani za njih, vaš trud se neće isplatiti. Zato je bitno da pronađete adekvatnu profitabilnu nišu, jer će sve dalje odluke biti zasnovane na njoj, sadržaj ćete lakše planirati, organizovati i radićete efikasniji na realizaciji dugoročnih ciljeva.

Trržišna niša se odnosi na segment, manji deo tržišta specijalizovan za određene proizvode ili usluge, kao i na klijente sa specifičnim interesima koje treba zadovoljiti. Preko Google Trends-a možete istražiti koje oblasti su popularne, kakva je konkurencija i gde ima prostora za vaš dalji rad. Grafički prikazi će vam pokazati u određenom vemenskom periodu da li je interesovanje za oblast koju ste izabrali u rastu, padu ili je stabilno. Uvek gledajte da posmatrate tražnju na tržištu u poslednjih godinu dana i bolje je da pretrage radite na engleskom jeziku kako bi imali veći uzorak potencijalnih kupaca.

Kada pronađete teme sa velikom tražnjom, možete se usmeriti u odnosu na:

Kupce, klijente, korisnike na osnovu: pola, zanimanja, starosti i obrazovanja

Geografsko područje: Beograd, Srbija , Balkana, Evropa ili globalno tržište

Ponađite ideju

Najbolje je da počnete prvo od sebe i razmislite o svojim interesovanjima, veštinama i hobiju. Zapitajte se koje oblasti najviše poznajete, iz koje niše najčešće proizvode kupujete, kako izgleda vaš omiljeni blog koji čitate, da li ste skoro naišli na dobar newletter koji vam je privukao pažnju, na kojim webinarima ste bili ili e-book poručili, da li volite životinje ili želite da putujete. To je najbolji način za istraživanje tema i dobijanje inspiracije za kreiranje sadržaja. Novac i zarada ne treba da budu osnovni motiv zbog koga se bavite Content marketingom, potrebno je da taj posao pre svega volite.

Ukoliko ne možete da se opredelite za nišu (temu), najčešći izbori su u domenu:

Zdravlja i fitnesa (od dijeta, preparata za mršavljenje, sprava za treniranje, prirodnih lekova, pa do oslobađanja od stresa, šrioka je lepeza dostupnih ideja)

Lični razvoj i međuljudski odnosi (rad na sebi, psihologija, građenje odnosa sa ljudima, motivacija, saveti za brak i porodicu)

Zarada novca (berza, kriptovalute, investiranje, nekretnine, pokretanje privatnog biznisa, knjigvodstvo)
Ove oblasti su vrlo popularne za Content Marketing i svako se može pronaći u nekoj od njih.

Veličina niše

Što se tiče veličine niše/teme ona može biti široka i uska, odnosno svaka niša može imati manje svoje pod- niše. Šira niša se odnosi na teme i industrije koje su ogromne i imaju veliku konkurenciju, gde je potrebno dosta truda da bi pokazali i dokazali svoje umeće. Tu se nalaze multinacionalne kompanije, takmičenje sa njima iziskuje dosta vremena, novca i resursa, ali svakako ako imate dobru viziju možete se oprobati.

Što se tiče pod-niša, one su uže i usmerene na konkretnu specifičnu oblast u kojoj je manja konkurencija. Što je oblast više specijalizovana lakše je targetirate publiku, korisnike, kupce i svoj sadržaj monetizovati. Ukoliko ste početnik u Content marketing-u bolje je da se skoncentrišete na neku pod-niša gde je manje tržište, jer ćete lakše definisati i privući idealnu publiku.

Na primer, ukoliko krenete da vodite blog na temu zdravlja, mnogo je teško da se istaknete na Google-u ukoliko pišete o medicine, važnosti treniranja, zdravoj ishrani i prednosti života na planini. To su zaista široke oblasti i nećete privući pažnju kao kada bi vodili blog isključivo za žene na temu nege kose i lica, gde bi mogli da stavite fokus na preparate i tretmane samo za lepši pol koji su namenjeni za taj deo tela. Imali bi priliku da konkretne proizvode promovišete, preparate koje ste i sami koristili i uspeli da konačno imate zdravu i bujnu kosu ili cisto i lepo lice. Složićete se, lakši je način da dođete ovako do ciljane publike.

Bolje definisanje kupaca omogućava da sa njima izgradite odnos, napravite brend i ostvarite veću konverziju, a vremenom po potrebi da menjate taktiku i strategije. Vrlo često ljudi prave grešku i pišu o raznim temama, pa sadržajem nude proizvode za sve i svašta poput AliExpress-a i Amazon-a što nikako nije dobro, pa ni za eksperte u Content marketingu.

Primena Content marketinga

Kojom god oblašću da se bavite vašim potencijalnim klijentima su potrebne određene informacije koje im rešavaju probleme, a rešenje će dobiti putem informacija u formi sadržaja koji je plasiran na internetu. Prvo mesto gde će otići da ih potraže je Google, a na vama je da odlučite preko kojeg oblika sadržaja ćete informacije ponuditi na njemu.

Najčešći oblici Content marketinga su:

Blog

Blog je prva asocijacija za Content marketing, on predstavlja vrstu web sajta čiji sadržaj čine tekstovi i blog postovi. Zapravo blog može funkcionisati samostalno kao sajt ili biti deo većeg web sajta. Skoro na svakoj stranici na internetu koja ima marketinške aktvnosti možete videte odeljak za blog, redovno hronološki se ubacuju sadržaji vezani za domen poslovanja i ciljano obrađuju aktuelne teme. Blogovi mogu biti kompanijski, a možete i voditi vaš privatni blog.

Vođenje Bloga je odličan način promovisanja proizvoda, jer možete na vrlo lak i zabavan način podelitei svoju priču, dati savet i pomoći čitaocima da reše probleme. Vođenjem dobrog i kvalitetnog bloga podižete vidljivost na pretraživaču i podižete konverziju, to je i razlog zašto ljudi i kompanije najčešće Content marketing rade na ovaj način.

Za kreiranje bloga najčešće se koriste WordPress platforma / softver. Vrlo je jednostavan i bez ikakvih problema mogu ga korstiti ljudi koji tek počinju da se bave Content marketingom. Platofrma nudi mogućnost menjanja dizajna pomoću tema i veliki broj dodataka prilikom podešavanja. Zapravo WordPress postoji u dve verzije, kao WordPress.org platforma koja je besplatna i možete je instalirati na sopsvetnom hostingu, ona nudi veliki broj dodataka i pruža vam mogućnost potpune kontrole nad blogom. Druga platforma je WordPess.com koja je isto besplatna, ali vam ne nudi potpuno vlasništvo nad bzalogom i za instalaciju određenih dodataka i nadogradnju potrebno je da platite.

Društvene mreže

Digitalna transformacija je doprinela i popularnost objavljivanje sadržaja na društvenim mrežama u vidu deljenja kvalitetnog sadržaj u svim formama, od slika, videa, grafike koje imaju za cilj da upoznaju korisnike / pratioce sa događajima i novostima. Razvoj Facebook-a, Instagram-a, LinkedIn-a, YouTube-a, Twitter-a, Pinterest-a i mnogih drugih društvenih mreža uticao je na veliki pomak u svetu Digitalnog marketinga. Sve ove mreže omogućavaju targetiranje publike, promovisanje proizvoda, proširenje dometa brenda i olakšavaju dublje povezivanje sa korisnicima.

Primena Content marketinga se realizuje kroz pravljenje rasporeda sadržaja koji možete da ubacite u kalendar. Nakon toga objave određenog sadržaja možete da plasirate u određeno vreme, dan, ili par puta mesečno. Postoje razni programi koji vam mogu pomoći u organizaciji rasporeda, od običnog Google kalendara do Trello-a i Asane koji se koriste ukoliko radite u timu i na različitim projektima.

E mail

Iako veliki broj ljudi misli da je Content marketing prevaziđen na email adresama i da su društvene mreže jači i moderniji alat za promovisanje sadržaja, u praksi veliki broj uspešnih biznisa počiva na ovom načinu promovisanja usluga i proizvoda. Razlog je veliki broj potencijalnih klijenata sa kojima može da se podeli sadržaj. Zapravo svako od nas ima minimalno jednu aktivnu email adresu koju otvara svaki dan, a vrlo često i par puta u toku dana, što je ogroman marketinški potencijal.

Cilj svake email kampanje je da animira korisnika kvalitetnim i interesantnim sadržajem, zadrži mu pažnju i obavi promociju proizvoda. Kako bi mogli da primenjujete Content marketing preko email-a neophodne su vam email adrese korisnika i izgradnja kontakt liste na koju ćete slati određene sadržaje

Ponuda različitih benefita u vidu e-book-a, prijava na radionice, dodatnih sadržaja samo su neki od načina da dođete do email adrese svog korisnika. Newletter je najpopularniji oblik komunkacije i deljenja sadržaja, koji dolazi periodično u vaše sanduče i služi da vam privuče pažnju sa interesantnim informacijama.

Infografici

Sve češće viđamo kompleksne pojmove i teme objašnjene vizuelnim prikazom podataka, infografici se koriste da jednostavnije objasne i prezentuju komplikovane podatke. Ljudima je zanimljivije da gledaju sadržaj i informacije koje dobiju na ovakav način i brže ih pamte. Putem Content marketinga ljudi uvode ilustrovane elemenate u materijal kako bi dobili pažnju klijenata i zadržali ih duže na sadržaju.

Podkast i webinar

Koliko su televizija i radio bili popularni u decenijama iza nas, danas u moderno vreme su još više podkasti i webinari. Podkast predstavlja audio materijal gde razni govornici/voditelji pokasta prezentuju i promovišu određeni sadržaj iz oblasti kojom se bave.

Webinari su dvosmerna interaktivna prezentacija,predavanje ili neka vrsta radionice gde se uživo obraćate svojoj publici i delite zanimljive sadržaje. Korisni su i interesantni jer potencijalni klijenti mogu da vam postavljaju pitanja i pišu u četu, tako da je ovo još jedan dobar način za primenu Content marketinga.

Zašto je Content važan?

Važnost kvalitetnog sadržaja uslovljava uspešnost poslovanja kompanija, optimizaciju sajtova- SEO, analitiku praćenja kupaca, i razvoj društvenih stranica. Bez svrsishodnog sadržaja optimizacija web sajtova nema poente i nema šta da ponudi prvim stranicama pretraživača.

Sadržaj može biti interesantan, duhovit, gramatički ispravan, kreativan, vizuelno dobro osmišljen, ali česta greška je što se previše fokusiramo na proizvod ili uslugu koju želimo kroz taj sadržaj da prodamo. Ključ je zapravo u tome da se mi kroz sadržaje, tekst, video obraćamo ljudima koje treba da pokrenemo na akciju, tako da animacija ljudi treba da nam budu fokus, a ne proizvod.

Pisanje koje se podrazumeva pod oblikom Content marketinga je najzahtevnije i najteže je naučiti kako da se obraćamo publici i ostavimo lični pečat. Video, fotografija, dizajn ili bilo kakav vizual svakako mogu biti autentični, ali pisanje ostavlja najveći utisak na publiku. Ukoliko Vas zanima Content Marketing i imate smisla i talenta da pišete dobre tesktove, korisnije je da vam budu na engleskom jeziku i sama zarada će vam biti znatno veća nego da isključivo pišete za domaće tržište.

Da bi imali dobar sadržaj na svom kanalu komunikacije obratite pažnju na sledeće stvari:

važno je da vodite računa o ispravnosti činjenica koje iznosite, informacije koje dajete treba da budu relevantne i proverene.

Način kako se obraćate ciljnoj grupi. Odaberite da li ćete koristiti formalan ili kreativan način pisanja sa dozom duhovitog izlaganja

Gramatička tačnost i elokvencija, naravno da nije veliki propust ukoliko progutate neko slovo, ali potrudite da imate što bolje konstrukcije rečenica i da se što lepše izražavate u video materijalima

Kada pišete neki tekst ili snimate video navedite publiku da se složi sa vama, u samom uvodu dajte ljudima nagoveštaj o čemu ćete pisati ili o kojoj temi mogu da čuju nešto novo, kao i da će kroz ostatak sadržaja dobiti više informacija. To će im držati pažnju i motivisati da isprate vaš materjial do kraja.

Kako vizuelno izgleda blog ili Youtube kanal koji vodite isto je bitno, Ljudi koji se bave Content Marketingom ne koriste kratke rečenice, ali ih previse i ne razvlače. Sadržaj u knjigama i sadržaj na internetu drugačije izgledaju za oko posmatrača, sigurno se i vama dešava da skrolujete po Google-u ili društvenim mrežama i zastanete kada vam nešto vizuelno privuče pažnju. Fontovi, tekstovi, naslovi i podnaslovi su obično skladni, lepo uređeni i odvojeni pasusima, ljudi zapravo skeniraju sadržaje jer su preplavljeni informacijama i zadržavaju se na onima koji im zapadnu za oko.

Ljudi kada krenu da prate sadržaju u odredjenoj formi prolaze kroz takozvani prodajni levak, on se odnosi na faze: svesti, razmatranja i odluke.

Kao što smo rekli Content Marketing se najčešće primenjuje preko web-sajtova, blogova, društvenih mreža, email-a i podkasta, preko ovih kanala ljudi dobijaju svest o proizvodu ili usluzi. Prate ih zbog sadržaja koje nude i zato on treba da bude isplaniran i sistemski raspoređen.

Nakon što publika sazna za određeni proizvod teško da će se odmah odlučiti na kupovinu, prvo će neko vreme razmišljati da li ima potrebu za njim i šta može da joj proizvod donese.
Content Marketing zato služi da publiku navede na razmišljanje o proizvodu kroz e-book, newletter, besplatne sadržaje. U ovoj fazi se gradi poverenje sa kupcima, korisnicima, čitaocima , na osnovu kojeg donose odluku o kupovini proizvoda ili usluge.

U poslednjoj fazi prodajnog levka Content Marketing je zadužen za sadržaj poput korisničkih recenzija, pokasta sa gostima koji su korisnici proizvoda, demo besplatnih verzija. Publika je već upoznata sa prednostima sadržaja koji se nudi i potrebno je još malo da se “pogura” i donese odluku o kupovini.

Sadržaj je ključ svega, ukoliko nam je sadržaj (content) loš neće nam pomoći ni optimizacija ni analitika web sajta. Ljudi obično misle kada krenu da pišu blog i vode društvene stranice na Facebook-u i Instagramu da su tehničke stvari problem i da su najbitnije za vidljivost, a zapravo glavni problem je to što su usluga ili prozvod loše predstavljeni kroz sadržaj publici. Ukoliko ne radite dobro promovisanje prozvoda putem sadržaja koji objavljujete. neće vam pomoći ni targetiranje, ni promet na sajtu, ni dodaci koje ste instalirali za praćenje, kvalitetni i potencijalni klijenti će dolaziti na vaš sajt i odmah odlaziti.

Razlika između Content i Copywriter-a

Zavisno od cilja, sadržaja može biti namenjen da prodaje i podstiče publiku na akciju i sadržaj koji je edukativnog karaktera.

Copywriter uverava, prodaje i bavi se prodajnim pisanjem koje iziskuje posebne veštine obraćanja. Copywriter zna da napiše dobar teskt sa scenarijem koji prodaje proizvod i poziva na akciju, često ga angažuju kompanije kada im treba neko za uređivanje stranica i newsletter-a u te svrhe

Ljudi koji se bave Content marketingom često pišu blogove i njihovi tekstovi su zabavni, informativni i edukativni. Potrebno je da poznaju psihologiju svoje ciljne grupe kako bi pokrenuli emocije kod ljudi i nagnali ih na razmišljanje o njihovom proizvodu ili usluzi. Oni znaju lepo da pišu sa jasnim i neposrednim rečnikom koji služi za građenje i jačanje odnosa sa publikom.

Prednosti Content marketinga

Kada sagledamo važnost Content marketinga za bilo koju vrstu poslovanja, uočavamo da njegova primena ima velike prednosti.

Najbitnije prednosti Content marketinga su:
Smanjenje troškova, povećanje prodaje
Za razliku od tradicionalnog Marketinga, Content marketing je pre sve daleko ekonomičniji i omogućava smanjenje troškova u procesu pronalaženja korisnika i kupaca, pa sve do realizacije prodaje. Generiše mnogo veći broj klijenata sa daleko manjim budžetom za obavljanje marketinških aktivnosti, a korisnici mnogo više vole da pročitaju dobar kvalitetni sadržaj sa dosta informacija o proizvodu nego da dobiju prodajni letak na ulici.

Lojalna publika
Kvalitetan sadržaj na kanalima komunikacije će dovoditi sve veći broj posetilaca. Kako se sadržaj bude delio i postao viralan, korisnici će postati lojalni sajtu, brendu, blogu i stalno se iznova vraćati. Posetioci će rado ostavljati svoje email adrese i koristiti savete iz vašeg materijala, na takav način će izgraditi poverenje i preporučivati ih prijateljima, a vi ćete širiti mrežu potencijalnih kupaca.

SEO
Vidljivost na internetu zavisi od Google-a i zato je neophodno da sadržaj koji pravimo optimuzujemo za pretraživače. Svako ko se bavi Content Marketingom treba da zna bar SEO osnove. Kada kreirate interesantan i informativan sadržaj podižete šansu da se rangirate što bolje na pretraživaču, korišćenje ključnih reči i fraza je dobar način za to.

Postoje razni alati koji se mogu koristiti u svrhe istraživanja konurencije, kupaca, tražnje, trendova i to preko ključnih reči koje ćete koristiti u vašem sadržaju. One treba da budu prirodno provučene kroz tekst i poželjno je da se nalaze već u uvodnom delu.

Content marketing i SEO su nerazdvojivo povezani, u svrhe optimizacije sadržaja dobro je koristiti interno i eksterno linkovanje blogova, youtube kanala, sadržaja na društvenim mrežama kako bi vas pretraživač nagradio i stavio u prve redove.

Izgradnja brenda
Svaka osoba radije kupuje proizvode od brendova u koje ima poverenje, što je dugoročno dobro za opstanak bilo kog biznisa. Ukoliko se bavite Content marketingom vaš brend čini vaše pisanje, način izlaganja, šarmantnost ispred kamera i uopšte način kako se obraćate publici. Sadržaj koji pravite predstavlja most između vaših potencijalnih kupaca i brenda, što se smatra prednošću koju Content marketing donosi. Zahvaljujući kvalitetnom sadržaju postaćete prepoznatljivi, jedinstveni i privlačniji ciljanoj grupi i izgraditi svoj lični brend.

Pa da zaključimo

U današnje vreme gotovo da vam biznis ne postoji ako nemate marketinške aktivnosti na internetu, važnost prisutnosti u online svetu je uslovila da ovu vrstu Digitalnog marketinga svakodnevno koriste mala porodična preduzeća, preduzetnici, ali i naveće svetske korporacije.
Uvek je pravo vreme da dodate strategije Content marketinga u svoje marketinške aktivnosti, naručito danas u eri digitalne transformacije kada se smatra da su informacija i sadržaj najvažnija sredstva dobre i uspešne komunikacije.

Leave a Comment