Affiliate marketing – Šta je i kako funkcioniše? Kako zaraditi pomoću njega?

Affiliate marketing je veoma bitan deo digitalnog marketinga. Verovatno ste dosta puta čuli za taj termin, ali veliki broj ljudi i dalje ne zna zapravo kako on funkcioniše i kako od njega mogu da zarade novac.

Amazon nije prvi otkrio ovu marketing strategiju 1996. godine, ali je svakako učinio da postane mnogo poznatija! Njima je ova vrsta promocije u početku omogućila veoma veliki rast!

Čitao sam po raznim sajtovima da se ljudi pitaju: “Šta je affiliate marketing?”, “Kako početi affiliate marketing?”, “Najbolji kurs za affiliate marketing?” itd.

Zarađivanje novca putem interneta postaje sve popularnije, a ova oblast je zasnovana na veštinama koje svaka osoba može da nauči. Još uvek nije dovoljno poznata u domaćem poslovanju, dok je u svetu ova vrsta marketinga toliko zastupljena da partnerski program nudi svaka iole ozbiljnija kompanija.

Razvoj poslovanja preko interneta je omogućio da brojne uspešne kompanije svoje poslovanje zasnivaju na ovom modelu promocije proizvoda i usluga.

Šta je Affiliate marketing?

Najjednostavnije rečeno Affiliate marketing predstavlja promociju usluga ili proizvoda neke druge kompanije u zamenu za proviziju od eventualne prodaje.

To znači da mi preporučujemo usluge ili proizvode na svojim ili tuđim sajtovima, i svaki put kada neko kupi ono šta smo mi ponudili dobijamo određeni procenat.

Mi nismo vlasnik tog proizvoda, ne vršimo direktno prodaju, nego samo vršimo njegovu promociju i proviziju dobijamo samo ukoliko se realizuje prodaja.

Prednost ovakvog načina poslovanja se ogleda u tome što možemo nudite proizvode neograničenog broja kompanija i brendova, preko različitih kanala. Pritom nemamo obaveze prilikom proizvodnje proizvoda, njegove prodaje, isporuke, niti reklamacije.

Affilate marketing je odličan model koji nudi mogućnost da svako radi svoj posao.

Kako funkcioniše Affiliate marketing?

Kako zapravo sve ovo funkcioniše? Recimo imate sajt, blog, Youtube kanal ili ste vrlo aktivni na društvenim mrežama na kojima pišete i objavljujete vrlo interesantan sadržaj. Svakodnevno veliki broj ljudi čita vaše tekstove, komentariše i prati oblast kojom se bavite. Ukoliko znate da kreirate kampanje i sadržaj koji privlači pažnju i imate veliki promet posetilaca, kroz Affiliate marketing možete to vrlo lako monetizovati.

Veliki broj sajtova koji nešto prodaju imaju svoj affiliate program. Amazon je napoznatiji primer koji nudi mogućnost da postanete njihov partner/saradnik “affiliate”. On omogućava da promovišete bilo koji proizvod koji se nudi na njihovoj platformi. Tu možete pronaći na hiljade proizvoda i usluga koje lako mogu pronaći svog krajnjeg kupca.

Prodavci mogu biti ovakve velike kompanije, ali i manje koje imaju svoje e-prodavnice. One na ovakav način snižavaju troškove marketinga i plasmana proizvoda do kupaca. Kompanijama koje se bave prodajom je u cilju da za njihove usluge i proizvode sazna što veći broj ljudi i da realizuju prodaju. Dešava se da nisu dovoljno upućene kojoj ciljnoj grupi da se obrate i kroz affiliate programe vide prednosti načina ovog poslovanja. Benefiti koje mogu imati iz ove saradnje mogu biti daleko veći od troškova koje plaćaju za procenat partneru koji se bavio promocijom.

Pored Amazona koji ima svoj affiliate program, postoji i veliki broj kompanija koje sa bave posredništvom, poput Commision Junction-a, Rakuten-a, Shareasale-a, ClickBanke-a. Affiliate sistemi su najčešće posrednici između prodavca i partnera i imaju nezavisnu bazu merenja konverzije prodaje, te garantuju isplate svojim partnerima i motivišu ih na razne načine. Ovakve vrste posrednika imaju veliku bazu proizvoda za promovisanje i prodaju sa jedne strane, a sa druge strane veliki broj partnera koji ih mogu promovisati i preko linkova uputiti kupcima na prodaju.

Ukoliko želite da saznate koje kompanije i prodavci nude mogućnost prodaje poroizvoda sa dobrom zaradom, možete uvek da potražite iskustva blogera i drugih partnera koji se bave Affiliate marketingom. Kada rešite da je Affiliate marketing oblast kojom želite da se bavite potrebno je na Google-u da unesete ime kompanije i affiliate program i zatim da odete na polje Sign up. Nakon poslatog zahteva i prijave na program, neophodno je da sačekate odobrenje kako bi od strane prodavca kao partner/affiliate dobili link koji je jedinstven. On se razlikuje od običnog linka zato što u sebi sadrži trag affiliate programa, koji kupcu izgleda identično i neće primetiti nikakvu razliku. Drugi način da saznate da li neka kompanija nudi mogućnost affiliate programa je da direktno odete na njihovu web stranicu i u podnožju sajta potražite link za prijavu.

Primer Affiliate marketinga

Na praktičnom primeru ćemo objasniti kako funkcioniše ovaj model poslovanja. Uzmimo za primer da imate interesovanja u oblasti računarske opreme i pišete tekstove na temu inovacija u razvoju hardver-a i softver-a. Napravili ste sajt i vodite blog gde gotovo svaki dan objavljuje kvalitetan sadržaj o novim modelima laptopova, razvoju čipova i grafičkih kartica. Povezujete to sa aktelnim dešavanjima i problemima sa nestašicom u proizvodnji u Kini, problemom sa transportom i kompanijama koje su počele da traže alternativne načine da zadovolje potrebe kupaca. Pravite konekciju sa dodatnom opremom i opisujete kako su za gejmere izašle odlične slušalice određenog proizvođača. Tekstovi se čitaju, dele na društvenim mrežama i imate sve veći broj komentara.

Sa druge strane znate na primer da Gigatron ima affilate program, priijavljujete se i počinjete ispod svojih tekstova da ubacujete fotografije pomenutih gejming slušalica u okviru sadržaja. Ispod svake od slika suptilno postavljate i affiliate link na koji posetilac može da klikne i koji ga vodi direktno do kupovine na sajtu prodavca. Svaki put kada neko kupi proizvod preko vašeg linka vi zarađujete 10% od prodaje. Ukoliko imate 3000 poseta na vašem sajtu svakog meseca i od toga 100 ljudi kupi slušalice u prosečnoj vrednosti od 50 evra, vi zarađujete 5 x 100, što vam donosi 500 evra zarade od realizovane prodaje.

Na blogu postavljate sve više tekstova o novim procesorima, gejmerskim stolicama i Sony PlayStation-u koji se tek pojavio, vaši čitaoci posećuju sajt prodavca i kupovine se obavljaju. Na ovakav način vi se bavite Affiliate marketingom. Kasnije kada postanete popularni možete početi i sa svojim Youtube kanalom i širiti oblasti interesovanja na mobilne tehnologije i pametne satove, kao i na nove prodavce koji omogućavaju affiliate programe.

Vi kao partner, ali i prodavac, možete u bilo kom trenutku da ispratite obavljene kupovine odnosno konverzije prodatih proizvoda. Svaki put kada se ulogujete na svoj affiliate nalog bilo kog affiliate programa možete da vidite koliko je poseta bilo preko vašeg linka i koliko je prodaja obavljeno.

Kako se prati konverzija prodaje?

Obično ljudi par puta pogledaju proizvod, pročitaju informacije, pa i istraže sajt pre nego što se odluče na kupovinu. Nekada se vrate tek posle par sati ili dana da obave porudžbinu. Pomoću kolačića (Cookies) u pretraživaču većina affiliate sistema prati aktivnosti i saznaje kako je kupac došao do linka i obavio konverziju. Kolačići su u svetu Affiliate marketinga deo kodova i omogućavaju takvu vrstu praćenja. Ukoliko je došlo do prekida konverzije ili se pak kupac odlučio da kupi drugi proizvod sa sajta prodavca, vi svakako dobijate procenat od prodaje.

Trajanje kolačića zavisi od sajta do sajta i sam prodavac će vas informisati o njegovom ograničenju prilikom sklapanja ugovora kada se prijavite na affiliate program. Uvek obraćajte pažnju na dužinu kolačića, kako bi imali što više vremena za uspeh. Cilj je da kupac dobije željeni proizvod, partner svoju provizuju, a prodavac da realizuje prodaju. Tako da delovi Affiliate marketinga rade zajedno i sva tri učesnika imaju korist od obavljene kupovine.

Svuda na internetu su primeri ovakvog načina zarade. Preko Instagrama veliki broj influensera nudi ukucavanje kodova prilikom kupovine, na sajtovima možete videte referral adrese sa kojima ostvarujete popuste, pretplate, gotovo svaki Youtube kanal nam nudi mogućnost kupovine određenog proizvoda.

Kako početi sa Affiliate marketingom?

Da bi počeli da se bavite ovom vrstom Digitalnog marketing potrebno je prvo da krenete sa sledećim:

Odlučite preko čega želite da objavljujete sadržaj

U današnje vreme postoji dosta načina da pokrenete Affiliate marketing. Na primer možete napraviti svoj web sajt, najednostavnija i najpopularnija platforma je WordPress koja omogućava pravljenje profesionalnog sajta kroz par sati. Preko WordPress-a možete napraviti svoj blog, gde ćete pisati kreativan sadržaj na teme koje vas zanimaju i kroz kvalitet objavljenog materijala dati na vrednosti proizvodu ili usluzi koju promovišete. Za blog je potrebno malo ulaganja, brzo se i lako pokreće.
Društvene mreže su vrlo popularne u poslednje vreme, tako da Instagram i Facebook stranice mogu biti odličan izbor. Preko objava, story-a, reels-a možete doći do velikog broja pratilaca, a zatim preko objavljenog sadržaja promovisati određene proizvode ili usluge za koje je vezan affiliate link. Influenseri su dobar primer ovakve vrste marketinga i sve češće viđamo da se obraćaju svojoj bazi pratilaca i skreću pažnju na određene proizvode. Naravno u cilju akcije ka linkovima koje su postavili ispod svojih objava.

Pravljenje Youtube kanala je idealno za mnoge ljude. Nakon izbačenog interesantnog videa u opisu možete postaviti affiliate link. Sigurno već znate neke youtubere koji promovišu razne vrste usluga i proizvoda na različite teme na svojim Youtube kanalima.

Odlučite koja vam je ciljana niša

Iako Affiliate marketing na našim prostorima nije još uvek popularan kao u svetu, neophodno je izabrati pravu nišu kojoj ćete se obraćati. Važnost dobrog izbora ne treba posebno naglašavati, svaki sadržaj mora da nađe svoju publiku. Ukoliko vodite blog o računarskoj opremi, nemojte početi da pišete o Bitcoin-u i rudarenju kriptovaluta. Držite se jedne teme i ostanite njoj dosledni. Potrebno je da proizvod ili usluga odgovara potrebama i zahtevima vaših čitaoca. Kasnije kada već izgradite popularnost i steknete veći broj ljudi koji prati vaš rad, možete da proširite teme i pišete o novoj kriptovaluti u koju je dobro uložiti novac. Tada već možete postavljati affiliate linkove ka sajtovima gde vaši pratioci mogu otvoriti svoje novčanike i početi sa trgovanjem.

Odlučite kojim affiliate programima želite da se priključite

Ovaj izbor je pre svega vezan za oblast o kojoj pišete i pravite sadržaj. Svakako postoje tri vrste affiliate programa na koje možete da se prijavite:

Programi koju su visoko plaćeni sa malim obimom prodaje

Ovo su programi preko kojih možete da ostvarite dobru proviziju i visoku zaradu, ali nude ograničen broj prodaja, odnosno konverzija. Teško je da se istaknete među konkurencijom, ali izazovno svakako može da vam bude.

Programi koji su nisko plaćeni sa velikim obimom prodaje

Ovo su programi kojih omogućavaju malu proviziju, ali nude neograničen broj prodaja. Odlični su za početnike, koji žele da se posvete i ulože vreme u ovakav način zarade. Vremenom ćete steći iskustvo, a sa njim će iznos novca biti veći. Mana jeste da u početku je potrebno dosta prodaja, kako bi ostvarili zadvoljavaju sumu novca.

Programi koji su visoko plaćeni sa velikim obimom prodaje

Ovo su programi koji nude velike iznose provizije i neograničen broj prodaja. Cilj svakog partnera je da vremenom uđe u ovu grupu za koju je potrebna stručnost i veliko iskustvo. Kako ova oblast nije još razvijena u domaćem poslovanju, dobra vest je da imamo još uvek vremena da se pokažemo.

Odlučite koji kvalitetan sadržaj želite da kreirate

Autentičnost i kreativnost su uvek na ceni. Istaknite se tako da svojim čitaocima ponudite kvalitetan sadržaj koji žele da podele sa svojim poznanicima. Nenametljivo promovišite proizvode i postavljajte affiliate linkove ka proizvodima koje promovišete. Bitno je da steknete poverenje i da vas zapaze. Promovišite proizvode i usluge u čiji ste se kvalitet i sami uverili, na takav način ćete uneti i notu ličnog iskustva i napraviti odličan sadržaj. Ukoliko ste se lično uverilili u karakteristike, znate da prodavac ima dobru tehničku podršku, poštuje politiku povrata sredstava u određenom roku, sigurno ćete dodatno proizvodu dati na vrednosti i značaju.

Odlučite na koji način želite da dođete do publike

Razvoj digitalnog marketinga je omogućio da na različite načine dođete do klijenata.

– Na interentu se nudi sve veći broj kurseva, priručnika, e- book- ova. Pre nego što krenete da plaćate sve ove materijale, iskoristite mnogobrojne izvore besplatnih alata i sadržaja preko kojih možete doći do svoje publike.

– Ukoliko se ipak odlučite za plaćene reklame ili objave, jednostavnije ćete doći do publike, ali čim prestanete da plaćate prestaće vidljivost i domet. Njih pre svega koriste partneri koji su razvili svoju bazu pratitelja. Plaćeno oglašavanje najčešće direktno vodi do vaše stranice ili proizvoda i potrebno je da proverite u uslovima korišćenja da li affiliate program sa kojim sarađujete dozvoljava ovakvu vrstu promovisanja.

– SEO optimizacija ili Search Engine Optimization je kao oblast Digitalnog marketinga postala vrlo popularna u korišćenju vidljivosti sadržaja. Ključ je u odabiru i rangiranju po ključnim rečima. Kako bi se vaš web sajt ili blog našao među prvim na pretraživaču, ovaj alat može dosta da pomogne. Ukoliko ne želite da vaš tekst postane zaboravljen dobro je koristiti Google Keyword Planner. Isplati se uložiti vreme u istraživanje ove oblasti ukoliko želite da se ozbiljno bavite Affiliate marketingom.

– E-mail marketing je još jedan dobar alat da dođete do publike. Svako od nas koristi svoj email na računaru ili mobilnom telefonu. Kada god dobijete novi email, uđete da proverite sadržaj svoje pošte. Preko njega možete da napravite email listu i da šaljete Newsletter-e svojim čitaocima. U okviru sadržaja email-a možete promovisati svoju objavu i pozivati prijavljene sa email liste da pročitaju novi tekst koji ste postavili. Naravno u okivru objave ćete postaviti affiliate link ka sajtu prodavca kako bi povećali svoju konverziju. Učinite svoje linkove privlačno i napravite balans tako da se uklapaju u kontekst.

– Webinari i podkasti su još jedan od načina da dođete do svoje publike i zadržite je. Odnose se na online druženja u realnom vremenu, koje prati dvosmerna interakcija. Mogu se postavljati pitanja, a ukoliko prijavljeni učesnik ne može uživo prisustvovati može ga naknadno preslušati. Možete tokom predavanja da podelite vredne informacije, podelite iskustvo o određenim proizvodima i uputite slušaoce na vaš sajt da se informišu detaljnije o kakvim pogodnostima se radi. Ukoliko već imate publiku koju određeni proizvodi ili usluge zanimaju, možete praktično objasniti kako se proizvod koristi, koja su podešavanja i do kojih rezultata ste vi došli njegovom primenom.

Od čega zavisi uspeh partnera?

Ukoliko postavite affiliate link na vaš sajt, blog, Youtube kanal ili društvenu mrežu, a posetioci samo kliknu na njega i ne obave kupovinu na sajtu prodavca, vi tada nećete ostvariti nikakvu proviziju. Vaš trud će se samo isplatiti kada kupac obavi akciju, pretplati se ili kupi određeni proizvod.

Tako da su za vaš uspeh kao partnera/affiliate zadužena tri faktora:

– Promet na vašem sajtu, odnosno broj čitaoca koji prati vaš rad
– Stopa učestalosti klikova na affiliate linkove, odnosno broj čitaoca koje možete da uputite ka sajtu prodavca
– Stopa konverzije, odnosno realizovan broj pretplata ili prodaja

Ukoliko želite da prikažete na matematički način iznos monetizacije vašeg truda kao partnera, možete je predstaviti ovako:

– Promet na vašem sajtu x Stopa učestalosti klikova na affiliate linkove = Broj upućenih čitaoca ka sajtu prodavca

– Broj upućenih čitaoca ka sajtu prodavca x Stopa konverzije (realizovanih kupovina) x Prosečna cena realizovanih kupovina = Ukupan prihod od čitaoca koji su došli preko vaših affiliate linkova i obavili kupovinu

– Ukupan prihod od čitaoca koji su došli preko vaših affiliate linkova i obavili kupovinu x Provizija (dogovorena sa prodavcem) = Iznos vaše zarade

Tako da je za vaš uspeh zaduženo poboljšanje ova tri faktora. Trudite se da budu što uspešniji, a vi sa time zadovoljniji. Nemojte loše proizvode promovisati i birajte affiliate programe sa kojima ćete sarađivati, kako čitaoci ne bi bili razočarani ponudom na sajtu prodavca, a vaš sajt zaboravili.

Prednosti i nedostaci Affiliate marketinga?

Affiliate marketing postoje sve popularniji u današnje vreme, jer pored mogućnosti za osnovnom ili dodatnom zaradom nudi i slobodu u odabiru mesta i radnog vremena. Čak nudi i fleksibilnost u izboru affiliate programa i saradnika, tako da je jasno iz kog razloga je širom sveta izbor dodatne zarade mnogih blogera, influensera i preduzetnika.

Ovakva vrsta poslovanja je idealna kao pasivan vid prihoda za osobe koje žele svoj hobi da unovče, a sadržaj koji nude je privlačan kupcima. Takođe za razliku od klasične poslovne komunikacije nema upoznavanja sa klijentima, sastanaka niti iscrpljujućih telefonskih razgovora, što je prednost kako za partnere, tako i za kupce u odabiru proizvoda za koje su zaintersovani. Sloboda promovisanja materijala daleko je veća i nisu potrebna odobrenja od strane proizvođača.

Ukoliko vam ovakav način poslovanja izgleda interesantno, da sumiramo njegove prednosti:

– Nema skladištenja i zaliha proizvoda. Vi niste zaduženi za proizvodnju proizvoda ili pružanje usluga. Prodavac obavlja transport i isporuke.

– Dodatna zarada može da bude neograničena. Ukoliko ste dobri u ovom poslu, limiti ne postoje. Jedan odličan blog ili post na društvenim mrežama može da vam donosi prihod u narednih par meseci.

– Veća mogućnost zarade nego preko Google oglasa. Sve zavisi od izbora prodavaca i provizije koju nude.

– Vrlo su niski troškovi pokretanja posla. Većina affiliate programa je besplatna i početak bavljenja Affiliate marketingom gotovo da ne nosi nikakav rizik.

– Dovoljna je ideja. Ukoliko ste kreativni i imate smisla da napravite dobar sadržaj počnite da je realizujete kroz blog, društvene mreže, web sajt, youtube ili na bilo kojoj mreži koja je vama interesantna. Nezavisni ste u osmišljavanju kampanja.

– Legalan način zarade sredstava. Korišćenje affiliate linka u svrhe ostvarenja prihoda nije nezakonito. Najveće kompanije širom sveta posluju na ovakav način, tako da se bavljenjem Affiliate marketingom ne smatra ilegalnim poslovanjem.

Pored svih ovih prednosti treba napomenuti i nedostatke Affiliate marketinga. Potrebno je obratiti pažnju na odabir prodavaca, posrednika i affiliate programa koje nude. Koliko je bitno pronaći proizvod ili uslugu koju ćete promovisati, od čije realizacije prodaje ćete ostvarivati određeni procenat zarade, toliko je bitno pronaći i pouzdanog prodavca ili posrednika koji će redovno i korektno isplaćivati vaš trud i angažovanje.

Da sumiramo i glavne nedostatke Affiliate marketinga:

– Ulaganje vremena. Ako sebe vidite kao osobu koja želi dugoročno da se bavi ovim poslom kao jedinim vidimo zarade, potrebno je dosta truda i vremena. Početnici u ovoj oblasti treba da steknu znanje kako da se obraćaju čitaocima, naprave blog, konvertuju čitaoce u kupce.

– Nerazvijenost domaćeg tržišta. Koliko ovo može da bude prednost, toliko može da bude i nedostatak pošto na našim prostorima mnoge kompanije još uvek nemaju svest o širenju poslovanja putem interneta. Tako da otvorenost u ovoj oblasti nije još uvek prisutna.

– Konkurencija. Za razliku od našeg prostora, na zapadu je velika konkurencija. Potrebno je znanje stranih jezika i način da se istaknete u moru ljudi koji su već postali eksperti u ovoj oblasti na inostranom tržištu.

Pa da dođemo do zaključka

Ukoliko ste osoba koja je strpljiva i koja može da ponudi vrednost u svojim objavama, kreirajte autentičan sadržaj, izgradite publiku, povećajte broj pratilaca i uložite vreme i rad u Affiliate marketing.

Affiliate marketing omogućava jedan od najprofitabilnijih načina monetizacije sajta i svakako, ovo treba da bude prvi od načina kada budete želeli da zaradite novac od njega. Važno je samo da razumete da je neophodno znanje, posvećenost i želja da pomognete svojoj publici. Ukoliko to imate, uspeh će sigurno doći!

1 thought on “Affiliate marketing – Šta je i kako funkcioniše? Kako zaraditi pomoću njega?”

Leave a Comment